Zoeken

 

HK 83, 21 mei 2017

“Als ik terugkom van een optreden ga ik steevast in de keuken zitten met een cassette van de laatste vijf ABBA hits, die ik dan ook noot voor noot uit mijn hoofd ken”.

Thé Lau (1952-2015), in interview met Jan Rot, Oor, 11 maart 1989, 64

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 82, 17 mei 2017

The Rolling Stones are more than just a group – they are a way of life.

Andrew Loog Oldham, hoestekst LP ‘The Rolling Stones’, Decca Records, april 1964

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 81, 12 mei 2017

Volendam is hard op weg het Liverpool van Nederland te worden. De Cats waren de eersten uit het pittoreske stadje aan de voormalige Zuiderzee. Daarna kwamen de Left Side met een uitstekende plaat [‘Confusion in my mind’] en nu hebben wij dan B.Z.N., die met hun eerste plaat ‘Maybe Someday’ naar onze mening direct in de roos schieten.

Teenbeat, mei 1968

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 80, 6 mei 2017

Dionne Warwick comes on as a very tough, very cool chick who knows what she wants.

Loraine Alterman, na interview met Dionne Warwick, Detroit Free Press, 3 september 1966

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 79, 30 april 2017

“Ik heb [...] een vak geleerd. Ik heb op de ambachtsschool gezeten en daar heb ik mijn timmermans-diploma gehaald”.

Gitarist Jan de Hont, interview met Roberto Palombit, Oor, 7 september 1977, 35

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 78, 25 april 2017

“I played Jimi Hendrix records over and over again because of the basic rhythm sound”.

James Last, in interview met Peter Jones, Record Mirror, al op 6 mei 1967

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 77, 19 april 2017

“In de popmuziek [...] begin je altijd met stelen. Alles is bruikbaar. Zo is ‘Bagagedrager’ ook ontstaan. Ik hoorde ‘Fly Like An Eagle’ van The Steve Miller Band, zo’n lekker lang nummer met van die nauwelijks veranderende akkoordenschema’s, op de radio en ik besloot ook zoiets te gaan maken”.

Spinvis, interview met Arjan Visser, Trouw, 14 april 2017

  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 76, 14 april 2017

“The Bee Gees were a lot [...] better than The Sex Pistols”.

Neil Tennant, Pet Shop Boys, interview met Tom Hibbert, Smash Hits, 18 december 1985

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 75, 8 april 2017

Mijn grootvader was kleermaker in Wenen.

Paul Simon, Leidse Courant, 7 februari 1972, 2

  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 74, 2 april 2017

Op Amerikaanse universiteit geen hoge dunk van Nederlandse popmuziek

The Dutch, after sending over some of the worst rock bands ever, mainly the Tee Set, Shocking Blue, and Focus, have finally scored with Golden Earring: ‘Radar Love’ from their debut MCA LP.

Steve Siciliano, Amerikaans universiteitsblad Oswegonian, 18 april 1974

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 73, 27 maart 2017

Radio London en Radio Caroline zijn echte beatstations, maar Veronica draait voor het grote publiek.

Theo van Es, zanger Shoes, interview met Kees de Leeuw, Nieuwe Leidsche Courant, 22 september 1967, 3

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 72, 21 maart 2017

Waarom zou je opnamen [in de platenstudio] over doen als het er in de eerste keer goed op staat?

Jan Willem Sligting, Barrelhouse, in interview met Peter Bleeker, Veronica, 10 november 1979

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 71, 15 maart 2017

Prince - Zijn laatste goede plaat was misschien ‘Diamonds & Pearls’ (1991)

Gijsbert Kamer, Volkskrant, 22 april 2016

  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 70, 9 maart 2017

Oude nummers van The Rolling Stones eindigen vaak in een heel ander tempo dan ze beginnen.

Jaap Eggermont, in interview met Roger Teeling, Fret, zomer 2002, 27

  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 69, 4 maart 2017

Popmuziek is een wegwerpmedium

Bob Fosko van Raggende Manne, Fret, maart 1994, 5

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 68, 25 februari 2017

Veronica, de zeezender die de jeugd verpestte.

Olaf Tempelman, Volkskrant, 3 september 2016

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 67, 19 februari 2017

Paul Simon over de rol van Elvis Presley in de geschiedenis van de popmuziek

Elvis was [...] the most important force in rock ’n’ roll, no question about it. Nobody even close. It was his invention, he blended black and white music, and that’s the single most powerful idea that’s emerged from rock ’n’ roll. Plus he had the voice.

Paul Simon, interview met R.J. Smith, Spin, januari 1987

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 66, 13 februari 2017

Album van Neil Young is voorbeeld voor Frank Boeijen

[Bij de opname van een album] streef ik [...] elke keer naar een plaat als ‘After The Goldrush’ [1970] van Neil Young.

Frank Boeijen, interview met Jaap van Eik, Aloha, december 2001, 65

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 65, 6 februari 2017

Buddy Holly inspiratie voor Stevie Nicks

“My real first time onstage was a talent show I did with my best friend Colleen in sixth grade, doing a tap dance to Buddy Holly’s ‘Every Day’. We practised it about a million times and we were perfect, and that was my first real time of going, ‘OK, this is happening. This is what I’m going to do’”.

Stevie Nicks (Fleetwood Mac), interview met Sylvie Simmons, Q, mei 2008

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 64, 31 januari 2017

Eric Burdon (zanger Animals) over opname ‘House of the Rising Sun’

“We kwamen van een optreden in Liverpool en ’t was bijna ochtend. Mickie Most, onze producer, zei toen we langs de studio kwamen, jongens stap uit, we gaan opnemen In twee uur namen we een halve elpee op. Over ‘House’ deden we 20 minuten, één take. Ja, daarmee werden we wereldberoemd”.

Eric Burdon in Pim Oets Popnamen, uitg. Born, 1971, 65

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 63, 25 januari 2017

Psychedelische muziek in 1967

If you must call a group ‘psychedelic’  [...]  then it should be the Pink Floyd.

Loraine Alterman, Detroit Free Press, 5 november 1967

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HK 62, 18 januari 2017

Straf voor succes

Er bestaat in België veel belachelijke pers. Als je hier boven een bepaalde verkoopgrens uitsteekt, ben je [...] niet ‘credible’ meer, wat je daarna ook maakt.

Sarah Bettens van K’s Choice, in Aloha, oktober 2000, 38

  --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 61, 13 januari 2017

John Lennon, fan van Jezus Christus

“Ik ben nog steeds van mening dat de Beatles meer invloed op de jeugd hebben dan Jezus Christus”, verklaart John Lennon met nadruk. “Predikanten hebben me vanaf de kansel gelijk gegeven. En het is ook zo.

Wie daaraan ontleent dat ik tegen Jezus ben, zit er naast. Ik ben een van zijn grootste fans. Hij was een van de weinige mensen, die volkomen eerlijk was”

Frans van der Beek, Veronica 30 november 1974, 9

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 60, 7 januari 2017

1999, een hit uit 1982

Het was niet moeilijk om te voorspellen dat 1999 van (voorheen) Prince opnieuw een hit zou worden. Dit nummer uit 1982 mocht op geen nieuwjaars­feest van 1999 ontbreken en dus staat het nu opnieuw in de Britse en Ameri­kaanse hitlijsten.

Bernard Hulsman, NRC Handelsblad, 15 januari 1999

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 59, 31 december 2016

‘Hoger kan niet’

De hoogste culturele accolade die je als popmuzikant in Amerika kunt verdienen is opgenomen worden in de Rock & Roll Hall of Fame.

Tjerk Lammers, Aloha, februari 2000, 77

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 58, 23 december 2016

De beat van ‘Radar Love’

In Rolling Stone las ik ooit een interview met Mark Spitz, een zwemmer die tijdens zijn carrière zeven medailles won op één Olympische Spelen. Ze vroegen hem naar zijn geheim. waar hij aan dacht tijdens het zwemmen.

“There’s one song in my head”, zei ie. “That’s ‘Radar Love’ and I just swim to the beat”. Als je dat leest als Hollands pikkie, dan gloei je toch wel even van trots.

Barry Hay in Sander Donkers, Hay, Lebowski Publishers, 2016, 142

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 57, 16 december 2016

Herman van Veen als voorbeeld om zangeres te worden

“Met hem is het toch allemaal begonnen voor mij. Toen ik als zesjarige Van Veen ‘Suzanne’ zag zingen, was dat levensveranderend. ‘Dat wil ik ook’, dacht ik".

Claudia de Breij, Nu.nl, 17 mei 2013

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 56, 10 december 2016

RCA

Elvis Presley is de reden waarom we bij onze platenmaatschappij [BMG, Bertelsmann Music Group], en dan in het bijzonder de RCA-afdeling, hebben getekend. Dat was ook het label waar Elvis z’n hele leven voor heeft opgenomen.

Dinand Woesthoff, zanger van Kane, interview met Willem Bemboom, Aloha, juli 2002, 18

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 55, 4 december 2016

Bedoeling van popmuziek

We voelen ons niet geroepen om een mening uit te dragen. Dat is volgens mij helemaal niet de bedoeling van popmuziek.

Paskal Jacobsen, zanger Bløf, interview Wally Cartigny, Fret Magazine, maart 1998, 25

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 54, 27 november 2016
 
Peter Tosh: ‘Don’t look back’ om de revolutie tot stand te brengen
 
“Je zou me een revolutionair kunnen normen. Ik vecht voor de bevrijding van Afrika, voor de bevrijding van mijn zwarte broeders waar ook ter wereld. [...]
   De gemiddelde discjockey is niet geïnteresseerd in Peter Tosh en zal daarom z’n platen niet of nauwelijks draaien. Ze zijn wel geïnteresseerd in Mick Jagger want dat is de zanger van de Stones. Daarom zal deze single [‘Don’t look back’] wel gedraaid worden met, naar ik hoop, als gevolg dat de mensen belangstelling vooor Peter Tosh krijgen en z’n andere songs zullen gaan beluisteren”.
 
Peter Tosh, interview met Bert de Ruiter, Veronica, 24 maart 1979, 66

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 53, 20 november 2016

Publiek denkt anders over Boney M. dan de schrijvende pers

Negenennegentig procent van de rockscribenten haalt de neus op wanneer de naam Boney M. valt. In de vakpers worden de verrichtingen van dit notoire gezelschap slechts met hoongelach begroet en vervolgens aan flarden geschreven.

Lodewijk Rijff, Veronica, 9 juni 1979, 8

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 52, 13 november 2016

Bijzondere fan

I’m a major Bruce Springsteen fan.

Carole King, interview met Mark Cooper, Guardian, 14 juli 1989

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 51, 7 november 2016

Akkerman klassiek

Thuis hadden we een plaatje van Arthur Rubenstein: Melodie in F. Dat speelde ik als twaalfjarig pikkie na op de gitaar. Maar dan wel op mijn manier: in A, begrijp je wel, want dat rock-en-rolde zo lekker.

Jan Akkerman (geb. 1946), interview met Peter van Brummelen, Parool, 12 oktober 1996

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 50, 29 oktober 2016

Rolling Stone in Gibraltar

Charlie Watts has invested a lot of his money in the Rock of Gibraltar.

Maureen Cleave, ‘The Rolling Stones: This Horrible Lot – Not Quite What They Seem’, Evening Standard, 21 maart 1964

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 49, 22 oktober 2016

Ooit schlagerliefhebber

René Nodelijk [van René & His Alligators]: “Mijn eerste plaat kocht ik toen ik veertien jaar was, ‘Heimweh’ van Freddy Quinn”.

Lutgard Mutsaers, Rockin’ Ramona. ’n Gekleurde kijk op de bakermat van de Nederpop, Den Haag 1989, 35

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 48, 12 oktober 2016

Cliff Richard: liever rock & roll dan ‘Living Doll’

Cliff: “When we first started off, we recorded rock ’n’ roll songs like ‘Move It’, and then you’ll see a slow decline until ‘Living Doll – which was a song we didn’t want to record, but had to because we’d completed a film and it was in the small print in the contract”.

Julie Mundy, Darrel Higham, Don’t forget me.The Eddie Cochran Story, Edinburgh 2000, 172

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 47, 6 oktober 2016

Een miljoen euro subsidie van Fonds Podiumkunsten voor de Staat

“We willen [met de Staat] een toer doen door bejaardentehuizen en er voor ouderen spelen”.

Torre Florim, zanger van de Staat, begin augustus 2016

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 46, 1 oktober 2016

‘Surfmuziek bestaat niet’

“There is no real ‘surf music’, or ‘surf sound’. There is just the ‘sound’ of the individual artists. We don’t have a ‘surf sound’.

Jan Berry (1941-2004) van Jan & Dean, interview met Eden, KRLA Beat, 2 oktober 1965

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 45, 25 september 2016

Popgroep zonder subsidie

Op 23 november 1968 kwamen de Cats voor de allereerste keer met een eigen kompositie op de eerste plaats. ‘Lea’ [...] bracht de groep de volledige erkenning. De a-kant was door Arnold Mühren geschreven.

Na al deze suksessen besloten de Volendammers maar full prof te worden. Tot dusver hadden zij allemaal hun eigen vak uitgeoefend. Jaap Schilder in de bouw, Piet Veerman als elektricien, Cees Veerman als administrateur.

Berry Zand Scholten, ‘Cees Veerman’, Veronica, 25 maart 1972, 23

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 44, 19 september 2016

Geen album zonder single

Het heeft geen zin om een elpee uit te brengen zonder single. Een single is altijd de vlag op het schip.

Jerney Kaagman, zangeres Earth & Fire, interview met Roberto Palombit, Oor, 16 november 1977, 34

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 43, 10 september 2016

Gitaar – ‘wapen van een generatie’

Tijdens haar optreden in Utrecht fungeerde het Who-nummer ‘My Generation’ als uitsmijter. Patti Smith greep dat aan om haar publiek nog een laatste boodschap aan te geven. Ze stak haar gitaar in de lucht: “Aanschouw het wapen van mijn generatie”.

Saskia Bosch, Trouw, 26 oktober 2015

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 42, 4 september 2016

Bruce Springsteen is een kerk zonder God.

Kluun, in Leon Verdonschot (red.), Bruce en ik. 29 odes aan Springsteen, Amsterdam 2015, 47

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 41, 29 augustus 2016

Bezorgde moeder van Janis Joplin

“I have three voices, the shouter; the husky, guttural chick; and the high wailer. When I turn into a nightclub singer, I’ll probably use my husky voice. That’s the one my mother likes. She says, 'Janis, why do you scream like that when you’ve got such a pretty voice?'”

Janis Joplin in interview met Richard Goldstein, The Village Voice, 1 januari 1968

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 40, 23 augustus 2016

Beach Boys in de Sixties

We wisten destijds dat we onze tijd vooruit waren.

Brian Wilson in interview met Eric van Domburg Scipio, Heaven, januari 2012, 17

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 39, 17 augustus 2016

Junkie XL na zijn wereldhit ‘A Little Less Conversation’

“Prompt kreeg ik het aanbod om een heel album met Elvis-remixen te doen. Daar heb ik voor bedankt. Dan word je een zakenman”.

Rob van Scheers, Elvis in Nederland, Amsterdam 2010, 232

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 38, 11 augustus 2016

Beyoncé over diamanten

“When I got my first cheque I spent a lot of it on diamonds. But then the diamonds got kinda boring. I mean, what are they? Just something that sparkles and screams out, ‘I got money’”.

Beyoncé in interview met Precious Williams, Evening Standard, 23 april 2001

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 37, 5 augustus 2016

Joop van den Ende en de Beach Boys

‘Good Vibrations’, de musical [op Broadway] rond hits van de Beach Boys, sloot na honende kritieken binnen drie maanden de deuren.

Henk van Gelder, Joop van den Ende, de biografie, Amsterdam 2012, 328

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 36, 29 juli 2016

Bob Dylan ‘leider van een generatie’

Wat Bob Dylan niet wil begrijpen is dat hij een enorme verantwoordelijkheid heeft. Of hij ’t leuk vindt of niet, hij is een soort leider, iemand die gevoelens heeft vertaald in songs, een soort vertegenwoordiger van de huidige generatie.

Richie Havens (1941-2013), in Pim Oets, Popnamen, 1971, 35

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 35, 23 juli 2016

Voor de overlevenden

Als ik kom te overlijden, dan zal op mijn grafsteen niet mijn naam staan, maar ‘Hier rust ‘Kom van dat dak af’’.

Peter Koelewijn, in interview met Harrie Nijen Twilhaar, Privé 23, 2016, 39

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 34, 13 juli 2016
 
Kassa voor Bing Crosby tijdens Tweede Wereldoorlog
 
Bing Crosby still remains the highest paid artist employed by Decca Records, Inc. According to the disk company’s annual report [...] Crosby nearly tripled his earnings from recordings during 1942, drawing down $298,946 last year.
   The year previous, in 1941, the crooner’s pay checks amounted to only $100,640. Crosby’s other earnings have not yet been reported. In 1941 his total take was more than $400,000.
 
Billboard, 19 juni 1943, 21

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HK 33, 6 juli 2016

Jolink liep marathon

Bennie Jolink [zanger van Normaal] heeft in 1989 de marathon van New York uitgelopen - ondanks, maar vermoedelijk doordat iedereen zei dat dat hem nooit zou lukken.

Joris Belgers, ‘Als het gordijn opengaat: vol gas’, Trouw, 16 december 2015

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 32, 30 juni 2016

De ‘tijdloze muziek’ van Emerson, Lake & Palmer

“Ik geloof dat iedere musicus diep in zijn binnenste hoopt dat zijn muziek tijdloos zal worden. Wij maken kunst en dan hoop je dat de mensen je altijd als kunstenaar zullen blijven zien. Ook over honderd jaar. Het is geen dominante gedachte, waar ik me de hele dag mee bezig hou, maar af en toe droom ik ervan”.

Geg Lake, zanger ‘Lucky Man’, Emerson Lake & Palmer, interview met Roberto Palombit, Oor, 6 april 1977

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 31, 24 juni 2016

Desmond Dekker op 1 in Nederland in de zomer van 1969

“Ik weet nog goed dat ik helemaal verknocht was toen ik dat nummer ‘Israelites’ van Desmond Dekker hoorde. Wat was dat mooi. Ik ging daarna ook steeds meer naar reggae-muziek luisteren en het voorzichtig ook een beetje spelen. In Doe Maar kon ik me er ineens aan overgeven. Dat was wel te gek, eigenlijk”.

Henny Vrienten, Muziek Expres, juli 1982, 9

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 30, 18 juni 2016
 
Inspiratie voor Chuck Berry
 
Chuck Berry: “The kind of music I [like] right now and forever, is the kind I heard when I was a teenager. So the guitar styles of Carl Hogen, T-Bone Walker, Charlie Christian, and Elmore James [...] must be [...] what is called Chuck Berry style”.
 
Chuck Berry, The Autobiography, New York 1987, 141
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 29, 10 juni 2016
 
Muzikant Bertus Borgers (Sweet d’Buster) aan het woord over new wave
 
“Het is nou al zover dat de platenmaatschappijen onder ‘new wave’ alle nieuwe acts plaatsen, die ze maar kwijt willen en die ze anders niet verkopen. Dat is geen new wave, da’s gewoon hetzelfde als altijd. Een half jaar geleden was voor mij de term ‘new wave’ een begrip met inhoud. [...] Op het moment zegt ‘new wave’ mij net zoveel als C & A”.
 
Jos van Woudenberg, Oor, 19 oktober 1977
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 28, 4 juni 2016
 
‘Minimum jeugdloon’ voor Herman Brood (1946-2001)
 
Volgens miljoenen Nederlanders is Herman Brood een goed verdienende ster die zich alle luxe van de wereld kan veroorloven. De nuchtere waarheid is dat de zanger per optreden slechts een schamele 150 gulden verdient. Treedt hij met z’n Wild Romance vervolgens negen keer per maand op, dan ontvangt Herman – oud 36 jaar – een minimum jeugdsalaris.
   [...] Naast optredens moet Herman het [...] ook hebben van de platenverkoop.
 
Muziek Expres, april 1982, 10.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 27, 26 mei 2016

Succes voor RSO Records in Amerika (1978)

Robert Stigwood [1934-2016] is eigenaar van de Amerikaanse top tien. Van de 52 weken die 1978 telde nam een plaat van de Robert Stigwood Organization 44 weken de eerste plaats in, of hij nu gemaakt was door de Bee Gees, hun broertje Andy, John Travolta, Olivia Newton John, Samantha Sang, Yvonne Elliman, Eric Clapton of Frankie Valli.

Jip Golsteijn, ‘Robert Stigwood’, in Popscore. Tien jaar popjournalistiek, Amsterdam 1979, 126

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 26, 20 mei 2016

Geld en muziek

“Ik wil momenteel gewoon goeie songs brengen. Geen boodschap. Ik heb bovendien geld nodig. Desnoods schrijf ik een song voor Corrie en de Rekels”.

Wally Tax, Muziek Parade, mei 1972

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 25, 13 mei 2016
 
Garderobe van een pop-zangeres
 
Ik heb voor een optreden meestal tien verschillende dingen bij me [om aan te trekken].
 
Jerney Kaagman, zangeres Earth & Fire, interview met Roberto Palombit, Oor, 16 november 1977, 35
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 24, 7 mei 2016
 
Skip Voogd over zijn activiteiten bij maandblad Tuney Tunes
 
Het was voor mij als redacteur niet alleen zaak, zo moest ik ontdekken, om te schrijven over de muziek waar ik van hield. Ik had nog een andere taak. [...] Om het blad met winst te laten draaien hadden we bovendien advertenties nodig van die bedrijven. Ook die moest ik door mijn contacten aandragen.
 
Harry Knipschild, Skip Voogd over ‘een wereld van zwendel en geld’, website Harry Knipschild, 15 augustus 2013
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 23, 30 april 2016
 
Definitie
 
Muziek is alleen maar verplaatste lucht.
 
Henk Westbroek, interview met Tom Engelshoven, Oor, 8 januari 2000, 47
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 22, 24 april 2016
 
Terugblik op de hit ‘Please Go’ (1965).
 
George Kooymans speelde als jongen van 13, 14 jaar al in een groep, namelijk de Golden Earrings, de groep die toen in Den Haag zoveel succes had. Producer Fred Haaijen was toen al bij de opname van o.a. ‘Please Go’.
   George: “Dat klonk toen allemaal ontzettend vals, maar wat wil je, ik had daarvoor eigenlijk nooit gezongen”.
 
Thijs Wartenbergh, interview met George Kooymans, Muziek Parade, januari 1972
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 21, 17 april 2016
 
Recensie eerste album Doe Maar
 
Hoewel de Nederlandstalige popmuziek prima in de lift zit, kan ik me nauwelijks voorstellen dat Doe Maar een positieve bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling van deze muzieksoort.
   Dit kwartet zit boordevol flauwe aftreksels van Caribische muziek (reggae en calypso), overtuigt nergens en de teksten – soms nauwelijks verstaanbaar – mogen dan wel waar wezen, mij vermoeien ze alleen maar.
 
Jaap Bubenik, Muziek Expres, januari 1980, 18
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 20, 12 april 2016
 
Vroege jeugd-herinnering
 
“Samen met mijn broers mocht ik altijd om de week een singeltje kopen. Ik kan me ‘Both Sides Now’ herinneren van Euson [hit in 1971]”.
 
Martin Buitenhuis (geb. 4 januari 1969), zanger Van Dik Hout (‘Stil in mij’, 1994), Aloha, maart 2004, 4
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 HK 19, 7 april 2016
 
Waarheid
 
“De platenindustrie werd opgezet om miljoenen exemplaren van ‘White Christmas’ te verkopen en om liedjes op de radio te krijgen die door miljoenen en nog eens miljoenen mensen gehoord werden. Door er ook iets anders tussendoor te doen, iets met een beetje inhoud en een beetje serieuze bedoelingen, roer je wat pareltjes van waarheid door de stront.
 
Folk-muziek vervulde een sleutelrol, want als je eenmaal de Weavers ‘Wimoweh’ had horen zingen, duurde het niet lang of je was ook toe aan ‘If I had a Hammer’ en ‘This Land is Your Land’. Ik ben opgegroeid met Woody Guthrie [1912-1967] en de Weavers en het lijdt geen twijfel dat zij een grote invloed op mij hebben gehad”.
 
David Crosby, Déjà Vu, Weesp 1989, 35
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HK 18, 2 april 2016

 
Wankele Winehouse komt eindelijk opdagen in Nederland
 
Na twee afgezegde optredens in Nederland was de Britse soulzangeres Amy Winehouse (24) [...] eindelijk weer eens binnen de landsgrenzen. In de Heineken Music Hall in Amsterdam zette ze in een uur een overtuigende set neer. Daarna vond de drankzuchtige artieste het welletjes. “Nu willen we dronken worden”, meldde de vertolkster van de hit ‘Rehab’ (afkickkliniek).
 
De ster bleef doorgaans stil bij haar verlaagde microfoonstandaard staan met gekruisde benen. “Ik wou dat ik behoorlijk ondergoed had aangetrokken”, vertrouwde ze de menigte toe. Tijdens haar optreden bleef ze dan ook voortdurend aan haar slipje sjorren.
 
Volkskrant, 23 oktober 2007
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 17, 27 maart 2016

Gebroeders Saunders gehuldigd in Hoorn

De gemeente Hoorn heeft [...] Ben en Dean Saunders gehuldigd. Ruim achtduizend fans verzamelden zich [...] om de twee Hoornse talentenjachtwinnaars toe te juichen. De huldiging begon [...] met een kort woordje door burgemeester Onno van Veldhuizen. Hij noemde de broers ‘fantastische ambassadeurs van de stad Hoorn’. Hij gaf ze onder meer een Hoorns schilderij cadeau.

Ben en Dean genoten zichtbaar van alle aandacht. “Vet cool”, riep Ben herhaaldelijk. Ze bedankten de massaal toegestroomde fans en zongen allebei hun nieuwe single.

Tot grote vreugde van het publiek bracht Ben nog eenmaal het nummer ten gehore waarmee het voor hem allemaal begon: ‘Use Somebody’, dat hij zong tijdens de auditie van The Voice of Holland. Ben (27) en Dean (30) Saunders schreven afgelopen weekeinde beiden een zangtalentenjacht op hun naam.   

Ben won [...] het muziekprogramma ‘The Voice of Holland’, een dag later won zijn broer Dean het concurrerende programma ‘Popstars’.

Nu.nl, 26 januari 2011

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 16 – 22 maart 2016

Popzangeres Annelies de Graaf, ‘dure teenager’

Nog niet zo lang geleden dartelde Annelies de Graaf (zestien jaar nu) rond op de rolschaatsbaan. Daar heeft ze nu geen tijd meer voor. Ze heeft pianoles, leert talen, componeert liedjes en schrijft zelf de tekst erbij, loopt af en toe bij de buren binnen om haar Italiaans te toetsen (de buren zijn Italianen). Verder is er nog de fanmail, die (mits postzegel ingesloten) persoonlijk beantwoord wordt, soms tot een getal van vijftig brieven per dag. Bovendien wordt nog gewerkt aan een fotoverzameling van Conny Froboess, waarvan ze ruim tweehonderd foto’s bezit of haar adoratie van Paul Anka.

Haar moeder, die altijd met haar meegaat, vertelde me, dat stijgende roem stijgende zorgen met zich mee brengt. “Het is allemaal zo duur”, zuchtte ze, “daar is de gitaar van zeshondervijftig gulden, een versterker van vijf à zeshonderd gulden, nu weer een piano van achttienhonderd gulden... Dan de jurken, die al gauw een gulden of tachtig kosten en waarvan ze verscheidene moet hebben. Dan de pettycoats, de kousen, de kapper”.

Bas Kleyn, Televizier, 12 november 1960

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HK 15 – 16 maart 2016

Jim Morrison van de Doors: Elpees nemen de plaats in van boeken

“I believe [albums] have replaced books. Really. Books and movies. They’re better than movies, ’cause a movie you see once or twice, then later on television maybe. But a fucking album man, it’s more influential than any art form going. Everybody digs them. They’ve got about 40 of them in their houses and some of them you listen to 50 times, like the Stones’ albums or Dylan’s.

You don’t listen to the Beatles much anymore, but there are certain albums that just go on and on. You measure your progress mentally by your records, like when you were really young what you had then, Harry Belafonte, you know, calypso, Fats Domino, Elvis Presley”.

Jim Morrison (1943-1971), interview met John Carpenter, Los Angeles Free Press, zomer 1968

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HK 14 – 10 maart 2016

Fouryo’s beter dan Drifters

“Een plaatje dat nog maar een goede week oud is. De uitvoerenden zijn de Fouryo’s. Deze vier Nederlandse tieners hebben al heel wat platen op hun naam staan, waarvan ‘Zeg niet nee’ wel de bekendste is. Het nummer dat ze nu hebben opgenomen, is een Nederlandse versie van het Amerikaanse hitparade succes ‘Save the last dance for me’. De Fouryo’s zingen het als ‘Dans nog één maal met mij’. 

Eerst iets over de Amerikaanse uitvoering door The Drifters. Deze groep was het die dit nummer naar zijn eerste plaats op de hitparade zong en speelde. Als je dit plaatje beluistert zul je het er vast wel mee eens zijn dat het niet best is. [...] Op de zang [van Ben E. King] is heus wel het een en ander aan te merken.     

De Fouryo’s hebben het gelukkig heel wat beter aangepakt”.

Dagblad voor Amersfoort, 24 december 1960

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 13, 2 maart 2016

 
Margaret Thatcher, premier van Groot-Brittannië (1979-1990), over haar favoriete popmuziek
 
“‘When A Man Loves A Woman’ [Percy Sledge] [...] is marvellous and do you know why I think that? Because it’s not just noise and rhythm – there’s a theme to it and there’s melody and also when you’re young so many of the things are either about rhythm or they’re really about girl loves boy, boy loves girl. That is the perennial theme and that is absolutely lovely. It’s a lovely song”.
 
Tom Hibbert, ‘The Margaret Thatcher Interview!?’, Smash Hits, 25 maart 1987

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


HK 12, 25 februari 2016
 
In geestelijk opzicht geeft het rasta-geloof mij de inspiratie om steeds maar door te gaan. In lichamelijk opzicht houd ik mezelf op de been door veel te voetballen. [...] Ik vind dat een heerlijke sport. Evenals het spelen van reggae-muziek is het een inspirerende bezigheid waarbij je de wereld om je heen helemaal kunt vergeten. Je enige doel is de bal tussen die twee palen door te krijgen.
 
Bob Marley (1945-1981), tijdens interview met Harry van Nieuwenhoven, Oor, 1 juni 1977, 58

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 11, 20 februari 2016
 
De Sandy Coast zal nooit een hit maken. Ze kunnen leuk spelen en zingen maar d’r zit niets in.
 
Freddy Haayen, producer Golden Earrings, in ‘Niemand kan me nog iets leren hier’, Kink, 4 maart 1967, 5

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HK 10, 15 februari 2016
 
Desnoods bij de EO
 
Ik wilde [op zeer jonge leeftijd al] bij de radio werken, punt uit. Als ik in mijn bed lag en naar de radio luisterde, dacht ik: “Daar wil ik een onderdeel van zijn, op welke manier dan ook. Natuurlijk: het liefst op de plek waar je alles in de hand hebt, dus achter de microfoon. Maar als ik voor de [Evangelische Omroep] een band scherp mag stellen, ben ik al gelukkig”.
 
Giel Beelen, diskjockey bij NPO 3 Serious Radio, oktober 2003, in Leon Verdonschot, Hart tegen hart, Amsterdam 2005, 185
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 9, 7 februari 2016
 
Elvis Presley en de meeuwen
 
Op de Britse vliegvelden verschenen de laatste tijd steeds grotere zwermen zeemeeuwen om zich te koesteren in de warme luchtstroom van de straalvliegtuigen. Het bleek bijzonder moeilijk te zijn de vogels te verjagen, en daarom werden allerlei experimenten verricht in de hoop een middel te vinden, dat de meeuwen het hazepad zou doen kiezen.
   Dat wapen schijnt nu gevonden te zijn. Uit Nederland werd een bandopname naar het vliegveld van Londen gezonden en daarop was de stem van rock ’n’ roll-koning Elvis Presley vastgelegd. Toen deze door duizenden jonge meisjes zo hogelijk gewaardeerde zanger zijn balkende stem, via de band over het vliegveld liet kreunen, vlogen duizenden meeuwen geschrokken op. Ze bleven niet minder dan 24 uur weg. Eerst had men het geprobeerd met waarschuwingsgeluiden, angstkreten en melodieuze muziek, maar niets had geholpen.
   En zo bleek het ritme van Elvis Presley toch nog ergens goed voor, want toen men een herhaling van zijn optreden voor de meeuwen gaf, vluchtten de vogels opnieuw een etmaal om wat bij te komen.
 
Nieuwe Leidsche Courant, 21 maart 1959

 
  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 8, 1 februari 2016
 
Anouk over haar doorbraak
 
“Toen ‘Together Alone’ [in 1997] uitkwam, was de overgang van niets naar alles zo groot dat ik er nauwelijks van heb kunnen genieten. Ik vond er allemaal geen hol aan. Het reizen, de mensen, dat gillende gedoe voor m’n deur. Het was niks”.
 
Willem Bemboom, ‘Anouk: ik vind mezelf wel cool’, Aloha, november 2004, 27
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 7, 27 januari 2016
 
In januari 2004 kreeg Bløf op het Noorderslag-festival in Groningen [...] de Popprijs uitgereikt. Na afloop van het optreden in de Oosterpoort [...] gaf het viertal een persconferentie waarbij de zanger [Paskal Jacobsen] een opmerkelijke belofte deed:
   “Als er later ooit een van de winnaars van ‘Idols’ deze prijs wint, breng ik die van ons hoogstpersoonlijk weer terug”.
 
Robert Haagsma, ‘Het jongensboek van Bløf’, Aloha, december 2004, 24
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 6, 22 januari 2016
 
‘Groupie Girl’ van Tony Joe White, op 14 in de top 40, 1974.
 
Tony Joe White: “Was ‘Groupie Girl’ een hit in Nederland? Dat heb ik nooit geweten”.
 
Marcel Haerkens, interview met Tony Joe White, Heaven, mei 2012, 50

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
HK 5, 17 januari 2016
 
Uitgebreide kinderziekten, later asthma, bronchitis, andere longaandoeningen, maken dat [Armand] in totaal 3 jaar van zijn schooltijd mist. Suske en Wiske [...] zorgen voor enige afleiding. In het ziekbed wordt op blokfluit en mondorgel de eerste muziek gemaakt, later volgt de gitaar.
  Armand verblijft twee maal een half jaar in een herstellingsoord [Wijk aan Zee]. Op achtjarige leeftijd, vers terug van zo’n verblijf, oogst hij op een feeststavond veel sukses met Dorus-imitaties en ‘Geef mij maar Amsterdam’ [Johnny Jordaan].
 
Peter Schröder, interview met Armand (1946-2015), ‘Dan ben ik piswoest’, Hitweek, 12 augustus 1966, 4
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 4, 11 januari 2016
 
David Bowie (1947-2016) zingt gratis op Internet
 
De nieuwe single van David Bowie, ‘Telling Lies’, is uitsluitend verkrijgbaar op Internet. Sinds vanmorgen vijf uur kunnen liefhebbers het nummer gratis downloaden. Dat wil zeggen: Bowie vraagt er geen geld voor. De enige die geld zal verdienen is de PTT. Met een gemiddelde computer en modem kost het al gauw een uurtje of twee om het bestand binnen te halen. Maar dan kun je ook genieten van cd-kwaliteit.
 
Jeroen van der Kris, NRC Handelsblad, 12 september 1996
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
HK 3, 4 januari 2016
 
Halverwege 2001 wordt de manager van De Dijk gebeld door iemand van de organisatie van de feestelijkheden rond het huwelijk van Willem Alexander en Maxima. Of De Dijk misschien kan optreden op de grote feestavond. Het eervolle verzoek komt van het paar zelf.
  [Manager] Jantien Keunen is kort in haar reactie: “We doen geen bruiloften”.
 
Thomas Verbogt, Hart van De Dijk, Amsterdam 2006, 8
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HK 2, 28 december 2015
 
Het badwater van Emmylou Harris
 
Op het internet liet een vrouw aan Emmylou Harris weten: “Dear Emmy. Mijn echtgenoot zegt dat hij je badwater zou drinken, en ik neem aan dat dat een compliment is. Maar ik hou van je muziek, en dus zie ik het maar door de vingers”.
  [...] “Emmylou Harris herself valt geruime tijd stil [...]. Ze zit in een zijkamer van de Plantage in Amsterdam, en kijkt uit op Artis. Ze rookt een beedee, zo’n kruidig sigaretje uit vroeger tijden, dat merkwaardig genoeg geen enkele invloed heeft op haar natuurlijke elegantie. Al rookte ze een pijp.
  Ze kijkt licht geamuseerd, zegt een paar keer ‘wow’, en omzeilt dan het onderwerp met een schijnbeweging: ‘Hell, ik ben ook bereid te vechten voor goede muziek! Ik bedoel: het is geweldig om zó geliefd te zijn, I guess, maar ik mag toch hopen dat het te maken heeft met mijn muziek’.
  Toch giechelt ze nog even, en schudt haar hoofd in verbazing: ‘Mijn badwater...ha!’”
 
Sander Donkers, Lipstick Sunset, Amsterdam 2003, 108
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK 1, 21 december 2015
 
Bill Wyman (eigenlijk: Perks), vanaf einde 1962 bassist van de Rolling Stones, over zijn geboorte:
 
“Halverwege 1935, ongeveer een half jaar na hun eerste ontmoeting, gingen William [Perks] en Molly [Jeffery] een dagje naar Margate, waar ze zich verloofden. Op eerste kerstdag trouwden ze in Christ Church, Penge [Groot-Londen] en trokken in een kleine flat in Forest Hill. Pa was eenentwintig, ma achttien. Voor minder dan 70 pond kochten ze hun complete meubilair bij het warenhuis van Burts.
   Vier maanden later verhuisden ze naar 38 Miall Road in Lower Sydenham, een rijtjeshuis met een kleine voortuin en een heg, gasverlichting, geen badkamer, geen warm water en een wc in de achtertuin.
   Ik werd op 24 oktober 1936 om vijf voor half twaalf ’s avonds in het ziekenhuis van Lewisham geboren als William George, naar mijn vader.
   Ik was in uitstekend gezelschap: het was een periode waarin veel rocklegendes werden geboren. Een jaar eerder kwamen Elvis Presley, Buddy Holly en Jerry Lee Lewis ter wereld. In mijn jaar waren het Roy Orbison en Bobby Darin. 1937 bracht ons Sam Cooke en in 1938 werden Eddy Cochran, Duane Eddy en Tina Turner geboren; een behoorlijke lijst!”
  
Bill Wyman, Stone Alone, Amsterdam 1991, 40
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------