12 - Getrouwd met Meat Loaf
1978 was het jaar van de doorbraak van de Amerikaanse acteur en zanger Marvin Lee Aday. Geboren op 27 september 1947 had hij in 1975 een rol in de verfilming van ‘Rocky Horror Picture Show’. Bij de theatergroep La Mama speelde hij samen met Richard Gere. Bij het festival ‘Shakespeare in the Park’ in New York had hij een ontmoeting met Jim Steinman.
Aday, die zijn naam omdoopte in Meat Loaf, werd de centrale persoon in Steinmans project ‘Bat out of Hell’. Van dat album werden sinds 1977 ongeveer veertig miljoen exemplaren verkocht. De single ‘Paradise by the dashboard light’ werd in Nederland een nummer één hit. In 1988 bereikte ‘Paradise’ voor de tweede keer de toptien in ons land.
Hoeveel succes hij ook had, het leek er volstrekt niet op dat Meat Loaf voorwerp van erotische fantasieën voor jonge vrouwen was. Eerder het tegendeel schreef Victoria Balfour in haar boek ‘Rock Wives’ dat in 1986 het daglicht zag.
“Als je de echtgenote van Meat Loaf aan de orde stelt, zullen sommige mensen niet alleen glimlachen maar zelfs ronduit beginnen te giechelen. Je kunt je niet voorstellen dat de man die tweehonderdvijftig pond weegt, het imago heeft van iemand die aan de lopende band blikjes bier drinkt en die op de bühne grof met vrouwen omgaat iemand is die op zoek gaat naar een vrouw en met haar in het huwelijk treedt”.
Wie zou er in godsnaam met Meat Loaf willen trouwen, zo vatte Balfour haar betoog samen.
Leslie Edmonds
Toch vond de zanger het ware geluk in de persoon van Leslie Edmonds. Aan het einde van de jaren zestig had Edmonds een relatie met Michael Lang, die het Woodstock-festival organiseerde. Allerlei rockgroepen kwamen een tijd in de buurt van het festivalterrein wonen. Iemand moest ze opvangen en het heft in handen nemen bij huishoudelijke taken.
“Ik wist hoe je voor kinderen moest zorgen. Een heleboel mensen hadden behoefte aan zo iemand. Ik werkte voor The Band en al hun vrouwen. Als de groep op toernee ging en hun vrouwen waren in verwachting nam ik het initiatief. Als het tijd was reed ik ze naar het ziekenhuis. Ik kookte, ik hield alles schoon. Ik hielp mee met het entertainment.
Als iemand een groot feest wilde geven kon ik koken voor vijftig mensen. Ik organiseerde het en maakte na afloop alles weer schoon. Tijdens het feest zorgde ik voor de kinderen. Alles moest er leuk uitzien, ook de tuinen. Ik hielp Maria Muldaur met het opnieuw inrichten van haar huis omdat ‘Midnight at the Oasis’ een grote hit was en ze daarom altijd op pad was”.
Woodstock
Tijdens het Woodstock festival in augustus 1969 trok ze naar eigen zeggen op met Jimi Hendrix. De gitarist was ‘heel intens. Door hem aan te raken werd je al high. Geestverruimende middelen stonden centraal bij hem. Hij nam niet alleen heroine of een speciale drug. Hij nam alles. Toeschouwers gooiden pillen op de bühne en kleine zakjes marihuana. Wat er in de pillen zat wist je niet. Een roadie bracht alles naar zijn kamer. Jimi maakte een selectie en nam waar hij op dat moment zin in had. Hij hield er ook van sterke drank te mixen met LSD en die in de koelkast achter te laten’.
Het bestaan van rock & roll groupie beviel Leslie zo goed dat ze bij het festivalterrein bleef rondhangen. Het leven was er goed. “We aten organisch voedsel en we gaven borstvoeding. Het was Woodstock. Rock & roll was een religie in die dagen. Het was iets waar je echt in kon geloven”.
Veel muzikanten wisten evenmin van vertrekken. Regelmatig sliepen ze in het huis van Leslie. “Er kwamen altijd mensen. Ik had altijd wel een grote pot chili of gumbo. Soms werd je wakker op een ochtend in de zomer en dan lagen er mensen op de bank te slapen. Je keek onder een kussen. O, dat is Kris Kristofferson”.
Door haar losse manier van leven ging het moederschap niet aan Edmonds voorbij. Dat was overigens wat ze zelf wilde. “Ik had een ongelooflijk sterke biologische drang om moeder te worden. Mijn hormonen schreeuwden gewoon dat ik een baby moest hebben”. De vader was een van de begeleiders van zangeres Janis Joplin (1943-1970). Zangeres Maria Muldaur trad op als peetmoeder.
Anderhalf jaar na de geboorte in 1975 van ‘Pearl’ (de bijnaam van Joplin) ging ze weer aan het werk. Ze kreeg een baan in de Bearsville studio, eigendom van Albert Grossman, de manager van Bob Dylan.
Het werk in de studio bracht haar tot het inzicht dat het vredige Woodstock-tijdperk voorbij was. “Ik zag een heleboel vrouwen die met muzikanten getrouwd waren. Ze deden niets anders dan huilen. Ze konden hun mannen nooit traceren. Dat was later aanleiding voor hevige ruzies. Het was een hel voor ze. Ik dacht, dat zal mij niet gebeuren”.
Leslie en Meat Loaf
Pearl, Amanda en moeder Leslie
Maar in januari 1979 ontmoette ze Meat Loaf. De vonk sloeg meteen over. Leslie: “Het was een hele sterke man. Hij wist wat hij deed en hij had uitgesproken opvattingen. Het leek alsof er een bliksemstraal uit de hemel kwam, die zei: jullie moeten met elkaar trouwen”. Na al die halfzachte muzikanten was dat precies de persoon die haar aantrok.
Meat Loaf had in interviews steeds verkondigd dat er in zijn leven geen plaats voor een vrouw was. Maar toen Leslie in zijn vizier kwam sloeg hij helemaal om. Binnen drie weken trouwden ze in het huis van Todd Rundgren in Woodstock. Zangeres Karla Bonoff zong ‘Daar komt de bruid’.
Het jonge paar ging een zo normaal mogelijk leven leiden. Meat Loaf was thuis een totaal andere man dan op het toneel. Formeel adopteerde hij Leslies dochter Pearl zodat die sinds die tijd als Pearl Aday door het leven gaat. In 1981 kwam er een zusje bij Amanda Lee Aday.
Op toernee met Meat Loaf
Meat Loaf en Leslie
In haar nieuwe bestaan ging Leslie mee op toernee met ‘Meat’. “Hij heeft mijn ondersteuning en affectie nodig. Zorgen voor Meat Loaf is een volledige dagtaak. Hij moet als astmaticus goed op zijn gezondheid letten. Hij is heel verlegen. Hij moet minstens acht uur per nacht slapen anders gaat dat ten koste van zijn stem. Hij moet bijzonder voedsel tot zich nemen. Hij consumeert een heleboel vitaminen. En dan is er de was”.
Eerder had Meat Loaf voor die taken road managers en assistenten. Dat was nu niet meer nodig. “Een vrouw kan vier of vijf van zulke mensen vervangen”.
Toch mankeerde er iets aan haar werk tijdens de toernees van Meat Loaf. Iedereen had een baan, van de roadmanagers tot de achtergrondzangeressen. Voor Leslie gold dat niet. Ze voelde zich als het vijfde wiel aan de wagen.
Om eventuele problemen te voorkomen ging ze tot actie over. “Mijn schoonzus en ik gingen de kostuums ontwerpen. Tijdens de toernees hoefde ik er alleen nog maar voor te zorgen dat die goed onderhouden en gestoomd werden. Ik wilde niet alle wasgoed verzorgen, maar ik vond het beter iets dan niets te doen. Ik voelde er niets voor de echtgenote van de artiest te zijn die op een vouwstoeltje bij het toneel zit”.
Het gezin Meat Loaf
In ‘Rockwives’ hield Leslie Meat Loaf een warm pleidooi voor het ouderwetse moederschap. “De belangrijkste dingen als ik thuis ben zijn die van echtgenote, moeder, en alles wat met het gezin te maken heeft. Deze manier om met het moederschap om te gaan heeft tegenwoordig bijna een negatieve bijsmaak. Heel vaak voel ik dat ik die moet verdedigen. Ik ben zelfs op therapie geweest om te leren ontspannen en goed te zijn waar ik goed in wilde zijn. Moeders die moeten werken wil ik absoluut niet beledigen, maar alles wat ik wil zijn is een echte goede moeder”.
Meat Loaf mocht het regelmatig druk hebben met zijn showbusiness-activiteiten, hij vergat zijn gezin niet. Hij nam Pearl en haar hele klas mee naar de opname studio. Hij had twee grote limousines gearrangeerd met televisie en gekoelde drankjes erin. De kids vonden het fantastisch. Meestal werd Pearl alleen maar gepest met de naam van haar vader en dat hij zo zwaar was, aldus Leslie.
Op 30 januari 2005 plaatste The Times een interview met Meat Loaf en dochter Pearl Aday. Pearl had intussen gewerkt als achtergrondzangeres bij Motley Cruë en bij haar vader. “Toen pa’s album ‘Bat out of Hell’ op de markt kwam, was ik een klein meisje, zes of zeven jaar oud. In die tijd leefden we in New York in een appartement. Omdat hij zo beroemd en zo druk was, zag ik hem niet altijd. Ter compensatie maakte hij zich altijd vrij voor mij. We gingen regelmatig naar Central Park. Daar waren schommels en een draaimolen. Maar er kwamen altijd een heleboel fans om ons heen staan. Pa moest wel met hen praten en handtekeningen uitdelen. Ik was boos want het was nu mijn tijd en niet die van de fans. Toen we thuis kwamen rende ik naar mijn moeder om haar te vertellen dat alles wat ik hoorde was ‘Meat Loaf, Meat Loaf, Meat Loaf, Meat Loaf’".
Niet alleen Leslie, ook haar dochter moest nog leren wat het was om onderdeel van het leven van een beroemde artiest uit te maken.
Aan de instelling van vader Meat Loaf werd niet getwijfeld. Pearl vertelde enthousiast over de manier waarop hij zich inzette voor de jeugd. "Pa is bezeten van sport, vooral honkbal. Toen ik een jaar of tien was werd hij coach van het softball team van de plaatselijke jeugd. Op mijn school werd hij eveneens coach van het meisjes team. De meisjes hadden al in geen jaren meer iets gepresteerd. Met de komst van mijn vader liep alles ineens op rolletjes. Binnen een jaar werden ze zelfs kampioen. Het was wonderbaarlijk. Ze waren gek op hem en ze noemden hem ‘Coach Meat’. Ze kochten zelfs een jasje voor hem met zijn naam op de achterkant".
***
Amanda Aday
Alles bij elkaar heeft het huwelijk van Leslie Edmonds en Marvin (sinds 1981 Michael) Lee Aday dus goed uitgepakt. Ze zijn nu 21 jaar bij elkaar. Pearl heeft zich waargemaakt als zangeres, Amanda als actrice. Misschien was Leslie wel de ideale persoon om met Meat Loaf te trouwen.
Harry Knipschild
25 januari 2010
Clips
Literatuur
Barney Hoskyns, 'Meat Loaf: Wembley Arena, London', New Musical Express, 1981
Victoria Balfour, Rock Wives, New York 1986
'Meat Loaf undergoes heart surgery', Website BBC, 25 november 2003
'Relative values: Meat Loaf and Pearl Aday', The Times, 30 januari 2005
'Meat Loaf cancels Birmingham gig', Website BBC, 2 november 2007
'Sony ordered to pay $5 million in Meat Loaf dispute', Billboard, 30 november 2007
- Raadplegingen: 23357