Zoeken


In de jaren zestig schreef ik artikelen voor tal van muziektijdschriften. Eén van die bladen was Teenbeat. Gedurende enkele jaren verscheen het tijdschrift maandelijks met veel foto’s, gebruikelijk in een tijd waarin in Nederland maar weinig informatie beschikbaar was over wat zich achter de schermen afspeelde. In de herfst van 1965 lukte het me een kort praatje te maken met de wereldberoemde Supremes. Ten behoeve van Teenbeat moest ik zelfs met ze op de foto.
 

The Supremes

 
Anderhalf jaar geleden werd de Amerikaanse hitparade verrast door de entree van een nieuw wijsje en betrekkelijk nieuwe sterren – de Supremes arriveerden voor het eerst in de hot 100 van Billboard met ‘Where did our love go’. In een week of vijf ijlde deze Holland-Dozier-Holland song naar de bovenste plaats van diezelfde hitparade en hij leverde de meisjes de officiële RIAA gouden plaat op.
 
Via Engeland kwam het succes ook bij ons in Nederland vooral toen de meisjes hun naam in hoogst eigen persoon kwamen waar maken voor onze TV.
   ‘Where did our love go’ werd de eerste uit een reeks toppers die achteraf een beetje ongeloofwaardig lijkt: vijfmaal achter elkaar haalden ze met een miljoenenplaat de bovenste plaats van de hitparade – de vier opvolgers waren ‘Baby love’, ‘Come see about me’, ‘Stop! In the name of love’ en ‘Back in my arms again’.


Foto uit artikel: Supremes

The Supremes, Diana Ross (solo), Florence Ballard en Mary Wilson, zijn de belangrijkste exponenten van de Detroit- of Motown-sound, een speciaal soort produkties in de rhythm & blues die een heel eigen ritme en melodie bezitten, tot ontwikkeling gebracht door Berry Gordy.
   Berry Gordy was vroeger R&B producer bij grote Amerikaanse maatschappijen en belangrijk ook als talentenjager. Met geleend kapitaal stichtte hij de Motown Record Corporation in Detroit en trok langzaam maar zeker grote specialisten aan – artiesten, producers, liedjesschrijvers en studiomensen die een hechte familie vormen en steeds meer hits aan de lopende band maakten.
   In 1960 waren dat bijvoorbeeld ‘Money’ van Barrett Strong en ‘Please Mr. Postman’ van de Marvelettes en niet veel later ‘Shop around’ van de Miracles.   


Miracles
 

In 1963 kwam de grote doorbraak – ook in Nederland – door nieuwe talenten als The Contours (‘Do you love me’), Mary Wells, Stevie Wonder (‘Fingertips’) etc.
   Nederland kreeg zelfs een eigen vertegenwoordiging. En een jaar later werden de Supremes wereldberoemd.

Nieuwe opzienbarende ontdekkingen die de hitparade keer op keer tot bovenaan toe bezetten zijn – om er een paar te noemen – The 4 Tops, Jr. Walker en blanke Lewis Sisters, de vrouwelijke Righteous Brothers.
  
Meest persoonlijke ster is ongetwijfeld Marvin Gaye die ook in Nederland steeds meer aftrek heeft. Zijn eerste grote doorbraak moet echter nog komen – hij wordt al lange tijd verwacht.

 

 Holland-Dozier-Holland 

Wat de Supremes betreft – door hun hitsuccessen hebben Diana, Florence en Mary de kans gekregen om zich in alle mogelijke richtingen te ontplooien, een kans die ze met zes handen hebben aangegrepen. Ze zijn entertainers in de meest ruime zin van het woord geworden en weten in de ‘Copa’ even goed te boeien als op een rumoerig tienerconcert.
   Ze hebben dit heel duidelijk laten zien tijdens het Grand Gala du Disque door ‘Somewhere’ uit West Side Story indrukwekkend te brengen. Nieuwe platenprojecten zijn naast het maken van hits o.a. een ‘live’ LP, opgenomen in de ‘Copa’, en een langspeler met spirituals.  

 

Wat het hitparadewerk betreft, voor de zevende maal in successie dringen de Supremes hoog door op de Amerikaanse bestsellerlijsten – deze keer echter sneller dan ooit te voren en wel met ‘I hear a symphony’, die in één klap op 39 binnenkwam. Alleen de Beatles en Elvis Presley konden dit in hun betere dagen.
   Als de Supremes bij elkaar blijven (er zijn geruchten dat Diana van plan is om solo te gaan zingen) dan zullen zij de geschiedenis van de lichte muziek ingaan als een van de belangrijkste zanggroepen die ooit bestaan hebben.
 


foto uit artikel, vlnr Diana Ross, HK, Mary Wilson, Florence Ballard

 
Harry Knipschild, Teenbeat
najaar 1965/2013

met speciale dank aan Bert Bossink

Clips
* Miracles, Shop around
* Marvelettes, Please Mr. Postman
* Supremes, Where did our love go
* Supremes, Come see about me
* Supremes, I hear a symphony